حلما دیجیتال مارکتینگ

مقالات آموزشی در مورد دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی سایت، تبلیغات در گوگل و ...

حلما دیجیتال مارکتینگ

مقالات آموزشی در مورد دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی سایت، تبلیغات در گوگل و ...

ایمیل مارکتینگ چیست؟

از زمان مطرح شدن ایمیل مارکتینگ به عنوان یک روش بازاریابی، این شیوه توانسته است به یکی از روش‌های بسیار اثرگذار بازاریابی آنلاین شناخته شود. با وجود ایمیل‌های اسپم، همچنان ایمیل‌های پرمحتوایی هستند که در مسیر مشتری‌مداری و افزایش فروش ارسال می‌شوند و واقعا برای دریافت‌کنندگان مفید هستند. در ادامه به مفهوم واقعی ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم و عنوان می‌کنیم که چرا کسب‌وکارها باید از این روش بازاریابی بهره ببرند و همچنین چگونه باید روی آن تمرکز داشته باشند؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

اساساً ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنگامی رخ می‌دهد که یک کسب‌و‌کار جهت ترویجِ محصول یا خدمات خود، پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد می‌فرستد، اما اگر بخواهم تعریف دقیق‎تر Email Marketing را بیان کنم خواهم گفت به ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی، ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود، این ایمیل‌ها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و ... دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می‌شوند.

جایگاه Email Marketing بر اساس اصول و تعاریف بازاریابی یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است (دیجیتال مارکتینگ خود زیر شاخه‌ای از بازاریابی مستقیم محسوب می‌شود).

ایمیل مارکتینگ مدرن، نسبت به شیوه سنتی آن مزایایی دارد که عبارتند از:

  • در ایمیل مارکتینگ مدرن، میزان بازگشت سرمایه بواسطه کمیت‌های موجود در پلتفرم‌های ارسال ایمیل‌ها مشخص می‌گردد و کافیست که فرمول محاسبه بازگشت سرمایه را بدانید.
  • در حال حاضر به خاطر شرایط بوجود آمده در ایمیل مارکتینگ و بهبود کیفیت محتواهای تولیدی، بیش از ۵۰٪ کاربران اینترنت ایمیل‌های خود  را چک می‌کنند.
  • در شیوه مدرن ایمیل مارکتینگ، امکان شخصی‌سازی ایمیل‌ها وجود دارد که به میزان زیادی روی اثرگذاری ایمیل‌ها تاثیر گذاشته‌است و همچنین می‌توانید به سادگی اطلاعات دقیق از رفتار کاربران را بدست بیاورید.
  • امکان اتوماتیک کردن ایمیل‌ها باعث شده‌است که کسب‌وکارها راحت‌تر ایمیل ارسال کنند و از طرفی پاسخ دادن به همین شیوه هم به صورت غیرمستقیم سبب افزایش فروش کسب‌وکارها شده‌است.

سوال اول: چرا ایمیل مارکتینگ برای کسب‌وکار ما مفید است؟

هزینه: هزینه این روش بازاریابی بسیار کم است و بازگشت سرمایه آن بسیار چشمگیر است. چون شما نهایتا فقط هزینه یک پلتفورم ارسال ایمیل و نیرویی را می‌دهید که کمپین‌های ایمیل شما را مدیریت می‌کند. حتی سپردن ایمیل مارکتینگ به کمپانی‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، هزینه چندانی دربر ندارد؛ البته در نظر داشته باشید که کمپانی‌های کمی در ایران این کار را روی اصول انجام می‌دهد.

فاکتور موفقیت: ایمیل‌ها بوجود آمده‌اند که به دست مخاطب ایده‌آل شما برسند. اگر به درستی در ایمیل مارکتینگ عمل کنید، بازگشت سرمایه خوبی خواهید داشت و حتما در آن موفق خواهید بود.

قابل اندازه‌گیری و منعطف: پلتفورم‌های ایمیل مارکتینگ در حین اجرای کمپین، به شما اطلاعاتی را ارائه می‌دهند که به خوبی می‌توانید شما را در تصمیم‌گیری‌های بعدی یاری کند.

سوال دوم و مهم‎تر: چگونه می‌توانیم در ایمیل مارکتینگ موفق عمل کنیم؟

وب‌سایت Marketing Insights، بر اساس تجربیات کاربرانش اطلاعات جالبی در این مورد منتشر کرده‌است که موارد زیر برای موفقیت در ایمیل مارکنتینگ خیلی مهم عنوان شده‌اند:

 

خلاقیت: این مورد به طراحی کلی ایمیل، یعنی قالب، تصاویر و رنگ‌های بکار گرفته‌شده اشاره دارد. از طرفی خوب است که این امکان را به مخاطب خود بدهید که بتواند ایمیل را هم در HTML و هم Text مشاهده کند. زیرا هر کدام از این دو حالت نمایش ایمیل، طرفدارهای خود را دارند.

ارتباط محتوایی: هدف از ایمیل مارکتینگ، این است که پیام کمپانی خود را به مخاطب هدفمان برسانیم. برای تبدیل شدن افراد هدفگیری شده به موقعیت فروش، کافیست که محتوای درستی در تبلیغات خود بکار ببرید. در این محتوا لازم است که به نیاز و چالش مخاطب خود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بپردازید.

انگیزه: افراد پس از باز کردن یک ایمیل، سوالی مطرح می‌کنند: در این ایمیل چه چیزی برای من وجود دارد؟

زمان‌بندی: بسته به کسب‌وکار شما، زمان مناسب برای ارسال ایمیل متفاوت است و بیشتر به رفتار مخاطبان شما بستگی دارد. اکثر افرادی که در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت می‌کنند، همواره زمان ارسال ایمیل خود را تست می‌کنند و بر اساس نرخ بازشدن ایمیل‌ها، برای زمان ارسال آنها تصمیم می‌گیرند.

محتوا: حتما نقل‌قول مشهور بیل گیتس درباره محتوا را شنیده‌اید: “محتوا پادشاه است!”

در ایمیل مارکتینگ هم محتوا نقش بسیار پررنگی دارد و باید به همه جنبه‌های آن پرداخته شود تا تاثیرگذاری ایمیل افزایش یابد. برای نمونه همیشه باید به تُن (Tone of Voice)، تیتر و همه نوشته‌های داخل ایمیل توجه کنید.

صفحه فرود: برای افزایش فروش به کمک ایمیل مارکتینگ، لازم است که از صفحه فرود استفاده کنید. درنظر داشته باشید که صفحه اصلی وب‌سایت شما یک صفحه فرود به حساب نمی‌آید و در حد امکان باید مخاطب را محدود کنید تا عمل مورد نظر شما را انجام دهند.

ایمیل مارکتینگ برای هر کمپانی از هر صنعتی، مفید است و فقط کافیست که دو مورد را در آن رعایت کنید:

  • ارسال اسپم را فراموش کنید؛ زیرا به برندینگ شما آسیب می‌رساند و تاثیر مثبتی نخواهد داشت.
  • بهینه‌سازی، بهینه‌سازی و باز هم بهینه‌سازی را فراموش نکنید.

چه کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

اغلب سازمان‌هایی که حضور آنلاینِ پر رنگی دارند به دلیل این که برای مشتریانشان طی کردن مسیر از ایمیل به صفحه محصول تنها با یک کلیک میسر می‌شود، ترجیح می‌دهند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند. رقابت میان سایت‌های E-Commerce (تجارت الکترونیک) شدید است و بازاریابی ایمیلی برای آنها روشی ثابت شده به منظور درگیر کردن مشتری و ایجاد تمایز با دیگر شرکت‌هاست. البته ایمیل مارکتینگ تنها به منظور فروش آنلاین محصول کاربرد ندارد، سازمان‌های غیرانتفاعی و کمپین‌های سیاسی نیز از ایمیل مارکتینگ برای ارتباط داشتن با حامیان و اهداکنندگان بهره می‌گیرند.

هزینه‌ی پایین و سهولت اجرا، بازاریابی ایمیلی را به ابزاری تبدیل کرده که تقریباً در دسترس تمام کسب و کارها قرار دارد. یک سالن زیبایی کوچک هم می‌تواند لیست ایمیلی تهیه کرده و برای خدمات ناخن یا کوتاهی مو کوپن تخفیف ارسال کند. اندازه و پیچیدگی کمپین ایمیل مارکتینگِ این سالن ممکن است در حد کسب و کارهای بزرگ نباشد، اما اگر صاحب سالن بداند ایمیل مارکتینگ چیست و کمپین را به درستی هدف‌گیری و اجرا کند، چه بسا نتیجه‌اش برای او رضایت‌بخش‌تر از کمپین‌های Email Marketing کسب و کارهای بزرگی باشد که اجراکننده آنها نمی‌داند ایمیل مارکتینگ چیست!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد